Näst ut i min resa genom motorsporttävlingar runt om i världen står nu Le Mans, efter att ha tagit en titt på WRC, NASCAR, Paris-Dakar, Formel 1 samt motorsportens historia. Men som sagt nu är det dags för den anrika och äldsta uthållighetstävlingen inom motorsport, 24-timmars Le Mans som halls årligen i närheten av staden Le Mans I Frankrike. Detta är en av de mest prestigefyllda motorsportsevenemang i världen, också kallat för ”Grand Prix of Endurance and Efficiency”. Detta är också en av de tre komponenterna i det så kallade ”Tripple Crown of Motorsport” med Indianapolis 500 som den andra delen och Monaco Grand Prix som den tredje och sista komponenten.

Tävlingen anordnas av Automobile Club de l’Ouest (ACO) och körs på Circuit de la Sarthe som består av en blandning av allmänna vägar som stängts av och en tävlingsbana där deltagande lag måste hitta en perfekt balans mellan hastighet och uthållighet, så att de kan se till att bilen överlever under de 24 timmar som tävlingen pågår, utan några större mekaniska problem och skador. Så sent som under 2012 lades 24 timmars Le Mans till som ett event i FIA World Endurance Championship där man under årets upplaga var den tredje deltävlingen för säsongen.

Le Mans – En inspiration

Denna prestigefyllda tävling har genom årens gång inspirerat andra att skapa liknande evenemang runt om i världen. Idag kan vi se liknande 24-timmars tävlingar på platser som Daytona, Nürburgring, Spa-Francorchamps samt Bathurst. Vi har idag både en amerikansk och europeisk Le mans serie tillsammans med tävlingar som Le Mans classic, där tidigare deltagande bilar från gamla evenemang får vara med och ännu en gång köra på Circuit de la Sarthe. Det har även dykt upp en tävling för motorcyklar som även denna hålls på den anrika banan fast då en förkortad version som kallas för Bugatti. Förutom detta har man även skapat en kart-, truck samt parodirace baserat på 24-timmars konceptet.

Tanken bakom Le Mans var att skapa en helt annan form av tävling kontra de som existerade just där och då, där allt fokus inom tävlandet låg på biltillverkarnas förmåga att skapa den snabbaste bilen av alla. I Le Mans ville man istället skifta fokuset och få tillverkarna att bygga både sportiga men också tillförlitliga bilar som skulle hålla ihop och klara av att köras hårt under 24 timmar. Detta resulterade i innovativt tänkande från tillverkarna tack var de skiftade fokuset på tillförlitlighet men också bränslekonsumtionen då i uthållighetstävlingar som denna krävs att bilarna spenderar så lite tid som möjligt vid sidan av banan.

Samtidigt, på grund av banans utformning, krävs det också av tillverkarna att bilen erhåller en förbättrad aerodynamik och stabilitet vid högre hastigheter och i dessa hastigheter sätts många av bilens komponenter under oerhört stor påfrestning och därav ännu en aspekt som krävde ökat fokus på tillförlitligheten. Att tävlingarna också körs delvis på allmänna vägar, som inte alls har samma underhållning som tävlingsbanor, betyder det att underlaget inte alltid är så jämt och mjukt som på arenor och vi har här en annan faktor som också ökar påfrestningarna på bilen.