Detta är den andra delen i denna serie om den anrika biltävlingen Le Mans som hålls årligen, en 24-timmars uthållighetstävling där majoriteten av de stora bilmärkena medverkar. I första delen skrev jag lite om historiken bakom Le Mans och tanken bakom skapandet av en tävling av denna typ. I denna del tänkte jag titta närmare på själva tävlingsmomentet tillsammans med bilarna som används.

Tävlingen

Som jag nämnde så hålls tävlingen årligen under juni månad, vilket ibland kan resultera i väldigt varma omständigheter för förarna, speciellt för förare som kör täckta bilar som har dålig ventilation. Förutom värmen är det inte ovanligt att man också drabbas av regn under loppet. Tävlingen drar igång på eftermiddagen och pågår sedan under 24 timmar till samma tid efterföljande dag. Under detta dygn kan förare i moderna bilar täcka en distans på upp till 500 mil. Det längsta som ett team har kört under tävlingen är otroliga 540 mil, något som hände under 2010 års tävling. För att ställa detta i jämförelse med andra biltävlingar, och få en bättre bild över hur långt förarna kör så kan vi säga att man täcker en sträcka som är sex gånger så lång som den man avverkar i Indianapolis 500 eller 18 gånger så lång som Formel 1 Grand Prix.

Alla deltagande lag har två mål med tävlingen, att köra så snabbt som möjligt men också att undvika mekaniska problem. Utöver detta måste teamet också hålla koll på bränslekonsumtionen, däckslitage samt bromsarna. Du vill ha möjligheten att köra snabbt men också att kunna stanna när du behöver. Tävlingen testar inte bara förarnas uthållighet utan även bilens, då påfrestningarna på fordonet är mer eller mindre konstant och pressat till max under dessa 24 timmar. Som förare avverkar man i regel två timmars körning innan det är dags att byta med sin kollega. Lagen ska enligt reglerna ha tre förare per lag, så att utmattning inte blir en avgörande faktor eller något som orsakar olyckor.

De olika lagen tävlar I grupper som kallas “klasser” där man går upp emot fordon med likvärdig standard och utförande. Så tävlingen har med andra ord två deltävlingar, ett tävlingsmoment i klassen och ett moment gällandes placering i tävlingen i sin helhet. Ursprungligen bestod tävlingen av bilar som såldes till allmänheten, även kallade sportbilar, i syfte att göra reklam för bilmärket och modellen. Dagens tävling består inte längre av standardbilar utan istället bilar från två olika klasser, prototyp och Grand Touring cars där den sistnämnda kategorin är lik dagens standardbilar men som är modifierade för tävlingsmomentet.

Detta var bara en liten del av själva tävlingskonceptet och hur tävlingen är upplagd. Listan över alla moment och detaljer kring tävlingen skulle kunna göras oändligt lång och skulle kräva mellan fyra eller fem inlägg för att verkligen få med alla aspekter. Men istället för att gå in i det allt för tekniska delarna valde jag bara att täcka grunderna. I nästa del tänker jag titta närmare på liknande tävlingar samt hur exakt bilarna är som deltar och de två klasserna och underklasserna och vad dessa innebär.