Då var vi framme vid den tredje och sista delen om den anrika biltävlingen Le Mans. Har ni ännu inte läst del 1 eller del 2, klicka bara då på länkarna så tas ni dit. I den första delen gick jag igenom lite om historiken bakom denna uthållighetstävling. Andra delen var fokuserad på själva tävlingsmomentet och exakt hur tävlingen går till från den aspekten och i denna, den sista delen, tar jag en närmare titt på deltagande lag och deras bilar.

Lagen och kategorierna

De tävlande lagen i Le Mans kommer från en rad olika kategorier och nivåer. Vi han se allt från vanliga fabriksbilar där företagets tävlingsavdelning vill påvisa hur överlägsen deras produkt är gentemot konkurrenterna, professionella team som hålls igång av sponsorer vilket i många fall också är olika biltillverkare, som är ute efter att vinna men som inte vill driva ett eget team till amatörlag som tävlar bara för att kunna säga att dom deltagit i denna anrika tävling, till att försöka vinna för att glädja sina sponsorer, om dessa finns.

Tävlingens omfång

Under en längre tid var denna tävling en deltävling i World Sportscar Championship, även om Le Mans alltid har haft ett högre anseende än världsmästerskapet. Tävlingen är också en del i FIA World Endurance Championship samt en informell del av Triple Crown of Motorsport som består av Formel 1, IndyCar och så denna tävling, där förarna försöker nå bedriften att vinna respektive tävling, likt en Grand Slam i Tennis där spelaren vinner alla de stora tävlingarna under ett och samma år. Den enda skillnaden här är att en förare inte behöver vinna de tre tävlingarna under samma år, bara vinna dem någon gång under sin karriär. Slutligen är Le Mans en av deltävlingarna som måste vinnas för att en förare ska uppnå Triple Crown of Endurance Racing, där även 12-timmars Sebring och 24-timmars Daytona ingår vid sidan av Le Mans.

Sedan 1998 så har den Amerikanska Le Mans serien hållit en andra tävling vid sidan av 12-timmars Sebring, en tävling som går under namnet “Petit Le Mans” vilket är en 10-timmars version av den stora tävlingen. Sedan 2014 och framåt har Tudor Sports Car Championship hållits som en förberedelse för Le Mans. Detta mästerskap är en sammanslagning av Sebring, Petit Le Mans, 6-timmars Watkins Glen tillsammans med 24-timmars Daytona.

Bilarna

Le Mans består i regel av omkring 60 deltagare. Varje bil måste ha plats för två säten, men behöver inte nödvändigtvis ha passagerarsätet monterat i bilen, bara ha plats för det om det måste installeras. Bilarna får inte ha fler än två dörrar och bilar med open cockpit behöver inga dörrar alls. Sedan 2014 måste alla bilar som tävlar i LMP1 kategorin ha ett tak på bilen, av säkerhetsskäl. Öppna cockpit bilar, utan tak, är numera bara tillåtet i den något långsammare LMP2 kategorin. Från och med i år, måste alla nya prototypbilar, oavsett LMP1 eller LMP2 kategori, ha en sluten cockpit, alltså ha ett tak.

Även om alla bilar kör samtidigt så tävlar de i olika klasser. Ett pris delas ut till vinnarna av respektive klass. Antalet klasser varierar från år till år men inför den kommande upplagan finns det fyra klasser, De två översta klasserna är LMP1 och 2, vilket betyder Le Mans Prototyp klass 1 och 2. Det som skiljer dem åt och som avgör vilken klass fordonet hamnar i är hastighet, vikt och hästkrafter. Från och med 2011 finns det sedan två andra klasser, för produktionsbaserade GT bilar, GT Endurance Pro samt GT Endurance AM.