World Rally Championship, förkortat WRC eller Rally-VM som det är mer känt som här i Sverige, är en serie tävlingar organiserat av Federation Internationale de l’Automobile eller FIA som de förkortas som. Precis som i formel 1 som även de arrangeras av FIA så består dessa tävlingar av två mästerskap, förare- och konstruktörsmästerskap. Dessa är två skilda mästerskap och har ingen inverkan på varandra men baseras på samma poängsystem. En säsong består av 13 olika rally-event där varje deltävling pågår i tre dagar, där varje dag är indelat i mellan 15-25 specialsträckor. Underlaget som förarna kör på varierar från grus eller lera till asfalt, is och snö. Vid varje specialsträcka startar förarna med jämna mellanrum där förarna sen kör mot klockan. Föraren med den snabbaste tiden tilldelas flest poäng.

31-956x319

Skapandet av WRC kom efter att ett flertal kända rallytävlingar från tidigare serier som European Rally Championship och/eller International Championship, slogs samman. Det första Konstruktörs- och förar-VM som anordnades gick av stapeln 1973.  Bilarna som används i dagens rallyn är i grund och botten en serieproducerad bil från någon av de biltillverkare som medverkar i rallyt. Bilen måste ha en 1.6 liters motor som får ha turboaggregat, responssystem, fyrhjulsdrift, sekventiell växellåda, förbättrad aerodynamik samt andra modifieringar som gör bilen snabbare eller hanterar bättre. Dock finns det ett övre tak gällandes antalet hästkrafter en bil får ha, en nivå som idag ligger kring 300 hk. Priset för en WRC-bil i översta klassen kostar runt ikring $1 miljon, motsvarande 8,9 miljoner kronor med dagens växlingskurs.

Fordonsklassificering

8020_wrcplus_powerstage-highlights-sweden-2016_2

Fordon som tävlar i dagens version av WRC är så kallade grupp R bilar, bilar som tidigare gick under kategorin grupp A eller N

Kategori Klass Motortyp Minimum 2-4 hjulsdrift Tillverkade Tillgängligt Exempel
vikt bilar per år mästerskap
RC1 WRC Turbo 1230 kg 4-hjulsdrift 2500 WRC-1 Citroën DS3 WRC
RC2 R5 Turbo 1230 kg 4-hjulsdrift N/A      WRC-2 Peugeot 208
R4 Turbo 1300 kg 4-hjulsdrift N/A Subaru Impreza R4
RC3 R3T Turbo 1150 kg Fram/Bakhjulsdrift 2500 WRC-3, JWRC Citroën DS3 R3T
R3C Utan turbo/kompressor 1080 kg Fram/Bakhjulsdrift 2500 WRC-3 Renault Clio R3
R3D Kompressor 1150 kg Fram/Bakhjulsdrift 2500 Fiat Grande Punto R3D
RC4 R2B Utan turbo/kompressor 1030 kg Fram/Bakhjulsdrift 2500 Ford Fiesta R2
R2C Utan turbo/kompressor 1080 kg Fram/Bakhjulsdrift 2500 Ford Fiesta R2
RC5 R1A Utan turbo/kompressor 980 kg Fram/Bakhjulsdrift 2500 Toyota TMG Yaris R1A
R1B Utan turbo/kompressor 1030 kg Fram/Bakhjulsdrift 2500 Hyundai i20 R1
R1T Turbo Ej bestämt Fram/Bakhjulsdrift 2500 Ford Fiesta R1
RGT Turbo eller Kompressor Ej bestämt Fram/Bakhjulsdrift N/A R-GT Cup2 Lotus Exige R-GT

Det finns fyra olika grupper inom WRC och dessa är WRC, WRC2, WRC3 samt JWRC där varje respektive grupp har sina egna regler och bestämmelser för vilka fordon som får användas. Här ovan hittar ni i stora drag vad som gäller för de olika klasserna. Några element har tagits bort från listan så som drivmedel då endast en klass kör på diesel och resten på bensin. I den andra delen av detta inlägg tar jag en närmare titt på de olika klasserna, tävlingar som körs och tidigare framgångsrika förare, däribland två svenska förare.