I det inledande inlägget tog jag en närmare titt på motorsportens historia, när vi såg första tävlingen samt en titt på när NASCAR och Formel 1 drog igång. I detta inlägg tänkte jag gräva lite djupare i den sistnämnda tävlingen, Formel 1, Europas största motorevent.

Formel 1s historik

Formel 1 eller Formula One som det ofta skrivs idag har sina anor från 1930-talet. Ordet “formula” i namnet syftar på en sammanställning av regler som alla deltagare och bilar måste följa, vilken ursprungligen också gav sporten namnet Formula A. Tävlingen har sina rötter från tävlingar så tidigt som på 1930-talet och redan då diskuterades det om att skapa förarmästerskap men dessa planer lades på hyllan i samband med att andra världskriget bröt ut.

image16x9-img-1536-high

Efter krigets slut väcktes denna idé till liv igen och första året efter kriget, hölls det allra första förarmästerskapet. Första mästerskapstävlingen dröjde kom inte förrän ett par år senare, 1950 på Silverstone i England. Det krävdes omfattande diskussioner bland deltagare och biltillverkare innan man kunde uppnå regler och kompromisser som alla godkände. Den första F1 tävlingen hade redan körts månaden innan detta beslut om mästerskapet togs och det skulle visa sig att endast sju av de 20 tävlingar som hölls de året skulle räknas mot mästerskapet men trots detta så var i alla fall mästerskapet nu igång.  Detta upplägg där enbart vissa tävlingar under en säsong skulle räknas gentemot mästerskapet fortsatte ända fram till 1983 när beslutet togs att skippa alla dessa tävlingar då de inte längre var ekonomiskt lönsamma. Förutom förarmästerskap hålls det även ett konstruktörsmästerskap som tilldelas de stall som samlat mest poäng under gångna säsongen.

Utvecklingen skedde i rasade fart

Att utveckla bilarna var deltagarnas största prioritet. Visst, alla var tvungna att hålla sig inom ramverket för tävlingen men det lämnade fortfarande dörren öppen för biltillverkare att modifiera sina bilar så att de fick högre topphastighet, bättre väghållning och aerodynamik. Formel 1 scenen under 70-talet var enligt många den svåraste perioden inom bilsporten, från ett konkurrensmässigt perspektiv. 1971 års Grand Prix på Monza banan såg exempelvis de fyra första bilarna passera mållinjen med endast två tiondels sekunders marginal mellan första och fjärde bil.

Utvecklingen skedde i ett sånt rasande tempo att arrangörerna till sist fick dra i nödbromsen. Bilarna blev helt enkelt för snabba, farorna för stora och risken var inte längre värd mödan. Biltillverkarna fick allt striktare förhållningsregler. Mot slutet av 1988 års säsong såg vi det kanske största beslutet som arrangörerna någonsin tagit, när man förbjöd användandet av turboaggregat på motorerna, något som minskade motorernas uteffekt markant men som då också fick en positiv effekt, ökad säkerhet för förarna.

michael-schumacher-a-bangkok-en-thailande-le-16-decembre-2012

Minnesvärda stunder

Lista över minnesvärda stunder från Formel 1 genom åren:

  • De mest minnesvärda bataljerna inom formel 1 scenen måste vara alla kamper under sent 80-tal mellan Alain Prost och Ayrton Senna
  • Ayrton Sennas krasch och bortgång 1994
  • Niki Laudas återvändande till tävlandet under säsongen 1976, blott sex veckor efter att ha drabbats av kraftiga brännskador då hans Ferrari fattade eld på
  • Svenske Ronnie Pettersson framgångar och tragiska död 1978
  • Bästa förarna genom tiderna med namn som Michael Schumacher, Mikka Häkkinen, Alain Prost, Lewis Hamilton, Kimi Raikkonen, Daimon Hill och så klart den bästa av alla, Ayrton Senna