I den första delen av detta inlägg gick jag igenom hur denna anrika motorsport uppstod, hur den I grund och botten skapades av kriminella, främst smugglare som smugglade och sålde sprit under 1920 till 1933, då Amerika hade tillämpat lagen om förbud för tillverkning och transport av alkohol, även känt som ”The prohibition era”. För att kunna undgå lagen valde smugglarna att trimma sina bilar, något som sedermera också resulterade i att man började tävla mot varandra för att se vem som hade den snabbaste bilen av alla. Detta blev också starten av dagens moderna NASCAR. I den första delen tog jag också en närmare titt på drivkraften bakom skapandet av NASCAR och fortsätter nu här med hur tävlingen har utvecklats genom årtiondena som passerat.

Första NASCAR banan öppnas

På 1950-talet öppnades den allra första NASCAR-baserade banan dörrarna, Darlington Raceway belägen i South Carolina och det dröjde inte länge efter detta, innan nya anläggningar slog upp dörrarna däribland Daytona International Speedway som öppnades för allmänheten under 1959. Överst på prispallen i den allra första tävlingen som hölls där, Daytona 500, vanns av Lee Petty, Sedan dess har just Daytona 500 blivit inledningseventet för varje ny NASCAR säsong och är idag ett av de mest prestigefyllda av alla event. Lee Pettys son, Richard Petty, vann Daytona 500 inte mindre än sju gånger under sin karriär och blev därmed också den första riktigt stora superstjärnan inom NASCAR kretsar fram tills när han drog sig tillbaka från tävlandet vilket skedde 1992.

Den 18 februari 1979 sändes den allra första livesändningen från Daytona 500, där tävlingen bevakades från start till mål. Detta skulle visa sig bli en enorm hit, speciellt efter den uppståndelse som skedde efter tävlingens slut, då handgemäng uppstod mellan förarna Cale Yarborough samt Donnie och Bobby Allison. Detta var utan tvivel något som ökade intresset för NASCAR runt om i USA, på en nationell nivå.

Drivkraften går i pension

Mannen som drog igång allt inom NASCAR, William “Bill” France Sr valde under 1972 att kliva ner som president för NASCAR och överlämnade allt åt sin son, William France Jr. Under hans ledning förvandlades vars om tidigare var en regional tävling till en nationell serie med ett enormt stort intresse från alla delar i USA. Han var också med att introducera lukrativ sponsring från företag och försäljningen av sändningsrättigheter till Tv-kanaler. Idag har NASCAR inte mindre än tre olika nationella serier, fyra serier på regional nivå samt två internationella serier och organisationen sanktionerar idag över 1200 olika tävlingar på över 100 olika banor runt om i USA. NASCAR kanske inte är så stort i Sverige men det har inte stått som hinder för svenska förare som tagit sig an utmaningen att försöka ta sig in i denna prestigefyllda tävlingskrets. En svensk som verkligen lyckades slå sig in och skapa ett namn för sig själv var Kenny Bräck som under sina år i NASCAR bland annat lyckades vinna förarmästerskapet i Indy Racing League 1998 samt 1999 års Indianapolis 500 tävling. Han lyckades också överleva en av de värsta krascherna inom NASCARS historia och efter 18 månaders uppehåll, satt han åter i en bil för att debutera i Indy 500 där han drog till med den snabbaste kvalificeringstiden av alla. Detta skulle också bli hans sista NASCAR tävling, då han drog sig tillbaka efteråt.

Här nedan har ni en video från kraschen som Bräck var med om. VARNING, inget för känsliga tittare.