Detta är den andra delen av två där vi tittar på den anrika biltävlingen WRC. I den första delen tog jag en närmare titt på historiken bakom tävlingen och de fordonstyper som idag medverkar i rallyt. I denna del tänker jag ta en titt vilka bilmärken som deltar, hur körschemat för 2016 såg ut samt hur årets säsong slutade både gällandes förar- och konstruktörsmästerskap.

Deltagande bilmärken

WRC består idag av en rad olika WRC grupper med WRC som huvudgrupp. Här tillåts så kallade RC1 bilar, en klassificering skapad av arrangörerna FIA.  Med i denna grupp hittar vi bilar som Ford Fiesta RS WRC, Citroën’s DS3, Volkswagen Polo R, Hyundai i20, Mini John Cooper Works. Dock ska det tilläggas att Volkswagen lät meddela mitt under 2016 säsongen att de drar sig ut rallyt efter denna säsong, vilket kommer öppna upp hela tävlingen under kommande säsong, efter deras totala dominans under senaste år.

mini-wrc-italy-01

Dominanterna från sent 90-tal, Subaru, Mitsubishi medverkar inte längre i WRC trots deras enorma framgångar med förare som Collin Mcrae, Richard Burns och Petter Solberg som alla körde för Subaru och Tommi Mäkinen som körde för Mitsubishi.

Efter WRC har vi WRC2, WRC3 och sist men inte minst JWRC. WRC 2 är också den enda av de fyra olika grupperna som har betydligt flexiblare regler än övriga.

2016 års körschema

13 deltävlingar stod på schemat för 2016, där den sista deltävlingen hölls i mitten av november. Säsongen inleddes med det anrika Monte Carlo rallyt i slutet av januari, därefter begav man sig till Sverige i början av februari. Efter detta väntade Mexiko i början på mars följt av Argentina under efterföljande månad. Därefter var det över Atlanten igen till Portugal som hölls den 19–22 maj. Tävlingarna fortsatte sedan i Italien i början av juni och Polen i slutet av samma månad. Därefter var det upp till vårt grannland, Finland, där tävlingen hölls i slutet på juli. Detta följdes av det tyska rallyt i augusti, franska rallyt i september, spanska rallyt i mitten av oktober och senare samma månad engelska rallyt. Sista stoppet på årets WRC säsong gick av stapeln i Australien från den 17 till den 20 november. Vann årets sista tävling gjorde norrmannen Andreas Mikkelsen, drygt 15 sekunder före teamkollegan Sébastien Ogier. Trots segern i sista deltävlingen så skulle det inte räcka till att sno åt sig andraplatsen i förarmästerskapet utan Mikkelsen fick nöja sig med en tredjeplats bakom belgaren Thierry Neuville på andraplats, sex poäng före norrmannen. Sébastien Ogier tog hem den totala världscupen i överlägset manér med 268 poäng, 108 poäng mer än tvåan.

Sébastien Ogier lyckades under den gångna säsongen vinna inte mindre än sex av de 13 deltävlingarna, med imponerande fyra segrar i rad. Han vann tyska, franska, spanska och engelska rallyt. Förutom dessa fyra segrar inledde han även säsongen med två segrar, först i Monte Carlo följt av svenska rallyt. Detta gjorde också att Volksvagen tog hem konstruktörsmästerskapet med 377 poäng totalt, 65 poäng före närmste konkurrent, Hyundai. Volkswagen andra team tog hem tredjeplatsen med 163 poäng, en poäng före M-sport WRC team.